ProRail: van black box naar glazen huis (case study ‘Agile‘ #2)
Ter introductie; de uitdaging, de oplossing en de voordelen
Uitdaging
Klanttevredenheidonderzoek uitgevoerd door ProRail en NS wees uit dat inconsistentie in informatievoorziening grote ontevredenheid veroorzaakt bij reizigers. Om de informatievoorziening te verbeteren en te verrijken hebben de NS en ProRail het InfoPlus programma opgezet. Dit programma is tweeledig, enerzijds worden de middelen, zoals borden en luidsprekers vervangen en anderzijds worden de achterliggende systemen vervangen.
Oplossing
ProRail beheert het InfoPlus programma en koos voor Xebia voor de ontwikkeling van het achterliggende publicatiesysteem. Bij de ontwikkeling stond de Agile project aanpak centraal en werd gebruikt gemaakt van ontwikkelteams die deels in Nederland en deels in India werkten. Essentieel was hierbij om binnen een kort tijdsbestek en een vastgesteld budget een nieuw systeem te ontwikkelen, waarvan de specificaties gedurende het project nog veranderd konden worden. De Agile ontwikkelmethode is ProRail zeer goed bevallen en zal worden toegepast bij toekomstige projecten.
Voordelen
Xebia heeft binnen een korte periode en binnen de vastgestelde budgetten hoge kwaliteit software ontwikkeld die voldoet aan de wensen van ProRail. Gedurende het ontwikkeltraject bleven de status en het verloop van het project voor de klant zeer transparant. Hierdoor kon het project continu geëvalueerd en aangepast worden aan veranderende wensen en specificaties.
Lees hier de case (2 pagina's)
Gerelateerd programma: Agile werken, organiseren en ontwikkelen
Wilt u meer weten? Wij organiseren vanaf 24 mei een inspirerend programma over dit thema. Met als centrale praktijkcase: ING. Bekijk hier het programma