Het programma van de tweedaagse masterclass liet al direct zien dat het 2 volle dagen zouden worden onder de bezielende leiding van 3 ervaren trainers, Strategy Designers, met één gemeenschappelijk doel: betere business realiseren!

Dagen waarin 3 boeken een rol spelen, te weten Business Model Generatie, Waarde Propositie Ontwerp en het nieuwste boek Ontwerp Betere Business. Een perfecte combinatie die de deelnemers naar huis liet gaan met nieuw gereedschap en vaardigheden voor strategie en innovatie.

Betere resultaten

Business Modelling is niet gelijk aan Business Planning blijkt direct bij aanvang. Beiden zijn er op gericht om de resultaten van een organisatie te verbeteren, Business Modelling via deze methode zet grote lijnen neer. Lijnen die zorgen voor een heldere, praktische en toepasbare strategie. Of het nu gaat om grote organisaties of start-ups, Business Modelling is in iedere situatie bruikbaar.

Dat het tempo hoog zou liggen was bij het zien van de agenda meteen duidelijk. Net als dat heel veel draait om visualiseren, inzicht en overzicht. Dit betekent anders kijken en leren denken als een designer. Oude patronen en denkwijzen loslaten. Voor de één is dit makkelijker dan voor de ander.

Behoefte van de klant

Veel (grotere) organisaties werken vaak nog vanuit uitgebreide businessplannen en gaan pas als het plan helemaal klaar is op pad en tot uitvoering over. Bij Business Modelling leer je begrijpen hoe de klant denkt en wat hun behoefte is. Oude werkwijzen en denkpatronen gaan voor een groot deel overboord, je gaat niet uit van wat je denkt dat de klant nodig heeft, je gaat op klantsafari om aannames te valideren. Business Modelling is vooral praktisch en sneller, wat organisaties wendbaarder maakt om vanuit die mindset te kunnen blijven vernieuwen. En ook niet onbelangrijk, een helder en visueel businessmodel als deze is voor alle medewerkers te begrijpen, waardoor in alle lagen van de organisatie men de klant leert kennen.

Samenwerken en vragen stellen

Op de eerste dag ga je in teams aan de slag met een fictief bedrijf. Bedenk daarbij een klant en vervolgens ga je vanuit de behoefte van die klant in etappes het canvas vormgeven en invullen. Klant en bedrijf zijn gedurende de masterclass de rode draad van ieder team. De verschillende aspecten van de diverse canvassen worden stuk voor stuk bekeken en besproken. Daarna ga je weer terug naar jouw bedrijf en klant om te kijken wat voor effect het heeft. Dit vraagt om samenwerken en vragen stellen. En dan komt al snel naar voren dat we gewend zijn om aannames te doen, meer dan je zou denken. Deze kunnen je helpen, maar net zo goed beperken.

Loslaten

Er worden veel voorbeelden getoond en je wordt ook zeker uitgedaagd om je comfortzone te verlaten. Wanneer je anders wilt, dan is anders kijken en leren denken een absolute must. Loslaten van denkpatronen is lastig, dat het veel oplevert blijkt wel tijdens de masterclass.

Wat ik persoonlijk een beetje jammer vond is dat de groepen niet van samenstelling wisselden. Aan de ene kant snap ik dat, want iedereen is met een bedrijf en klant bezig. Net zoals bij je eigen bedrijf of organisatie. Aan de andere kant was ik benieuwd wat er zou gebeuren wanneer de samenstelling zou wisselen. Hoe kijkt een deels andere groep naar hetzelfde canvas en wat leveren deze nieuwe inzichten op?

Interactie

Deze masterclass is in ieder geval geen masterclass waar je vooral toehoorder bent. Je hebt, mede door het hoge tempo, geen tijd voor andere zaken dan volledig bezig zijn. Zo wordt de interactie hoog gehouden en de betrokkenheid maximaal. Denken vanuit de behoefte van de klant maakt dat je de klant nog beter leert kennen en je product of dienst hier nog beter op kan afstemmen.

Een paar kernwoorden: loslaten, begrijpen, innoveren, valideren, implementeren, experimenteren, mindset, visualiseren, ontwerpen.

Zelf werk ik al enige tijd met (vooral) het basis Canvas, waarbij je zou kunnen denken ‘wat kan deze masterclass dan nog toevoegen?'. Nou heel veel! Het combineren van de diverse aspecten, het gebruik van verschillende canvassen en vooral nieuwe vaardigheden opdoen. Met de opgedane nieuwe kennis en inzichten kan ik mijn klanten nog beter van dienst zijn.

Eén ding is zeker, we zijn allemaal ontwerpers!

Eerder verschenen op Managementboek.nl