eHealth maakt dat zorg sneller, beter en goedkoper wordt geleverd dan welke vorm van reguliere zorg dan ook. Dicht bij de patiënt. Zonder enig gebouw en gebruik makend van de bestaande infrastructuur.

A-locatie

U bent 40-plusser. Grote kans dat u in uw hippe jaren een ticket via de NBBS naar Thailand of Chili geboekt heeft. Als 40-minder echter kent u de NBBS überhaupt niet. En dat terwijl de NBBS met haar reiswinkels in iedere Nederlandse stad op een A-locatie vertegenwoordigd was. Niets van over.

Hetzelfde lot is andere bezetters van A-locaties in grote steden beschoren. Zo zijn in Amsterdam-Centrum de Beurs van Berlage en ABN AMRO omgebouwd tot congrescentrum en museum, staat V&D leeg en bestaan iconen als RAF voor hifi en Scheltema Holkema als topboekhandel niet meer.

Deze trend staat niet stil. Internet neemt het straatbeeld over daar waar dit goeddeels routinematig handelen betreft. Beter en sneller een KLM-ticket kopen via de computer al kijkend naar een Netflix-serie dan door de regen naar die trage reiswinkel. Meteen je boek bestellen na het lezen van die enthousiaste recensie in NRC. En zo meer.

eHealth

Ook in de zorg is deze trend gaande, ondanks vertragende wet- en regelgeving, of bureaucratie. Zo levert KSYOS TeleMedisch Centrum als zorginstelling al sinds 2005 samen met inmiddels meer dan 11.000 paramedici, huisartsen en medisch specialisten met behulp van intelligent internet – eHealth – zorg aan meer dan 1.000 patiënten per dag. En dat aantal groeit fors. En deze zorg wordt sneller, beter en goedkoper geleverd dan welke vorm van reguliere zorg dan ook. Dicht bij de patiënt. Zonder enig gebouw, maar gebruik makend van bestaande infrastructuur. Inderdaad, vergelijkbaar met Airbnb.

Zo kan uw huisarts u voor uw huidaandoening fysiek verwijzen naar het ziekenhuis. Uw huisarts kan ook naar een TeleMedisch Centrum verwijzen. In zijn rol als zorgverlener maakt uw huisarts een foto van uw aandoening en legt deze via internet op afstand voor aan de dermatoloog in de regio die aan hetzelfde TeleMedisch Centrum verbonden is.

De Gouden Standaard

In 75% van de gevallen hoeft u niet fysiek naar het ziekenhuis terwijl u binnen 5 uur bericht heeft, en niet pas na weken tot maanden wachttijd. U hoeft niet extra vrij te nemen en wordt terstond goed behandeld. Tegen een fractie van de kosten. eHealth is geworden tot gouden standaard.

Indicatie voor deze zorg is zoals gezegd: routinematig handelen. Ervan uitgaande dat 80% routinematig is, weten we via diverse succesvolle voorbeelden dat deze zorg binnen 15 jaar buiten het huidige ziekenhuis plaatsvindt, dicht bij de patiënt. En hebben we voor de resterende 20% van de zorg nog het ziekenhuis nodig? Ik denk het niet. Er is een duidelijke trend dat diagnostische afdelingen mede door de mogelijkheden die het internet biedt, het ziekenhuis verlaten. Geen laboratorium en geen röntgenafdeling meer binnen dezelfde muren. In plaats daarvan komen ze terecht in laagdrempelige locaties dicht bij de patiënt, bijvoorbeeld in de drogist of supermarkt.

Tegelijkertijd worden operaties door voortschrijding van de techniek meer en meer non-invasief. En worden artsen en patiënten geholpen door zelfdenkende systemen. Deze systemen zijn in staat om op basis van grote aantallen gegevens – big data – zelf diagnoses te stellen en te komen tot medische adviezen. Het is een kwestie van tijd dat deze systemen dit beter doen dan medisch specialisten.

Blijft alleen de beddenfunctie over …. welke kamer vindt u prettiger: die van het ziekenhuis of die van ‘t Van der Valk of Marriott?