Traditionele strategie gaat ervan uit dat de wereld om ons heen stabiel en voorspelbaar is. De hedendaagse tijd wordt echter het best gekarakteriseerd door turbulentie, onzekerheid, ambiguïteit en disruptie.

Onzekerheid

Immense global issues als klimaatverandering, groei van de wereldbevolking, verspreiding van terrorisme en nucleaire proliferatie en dergelijke vormen de contextuele omgeving voor iedere business planning. Er zijn daarnaast grote onzekerheden in ons economisch systeem, dat gekenmerkt wordt door een combinatie van uiterst lage tot negatieve rentes, onderbesteding, wantrouwen in financiële instituties en twijfel over de toekomst van de EU.

Turbulentie

Ook de naoorlogse wereld van de politiek is zijn stabiliteit verloren. Er zijn grote onzekerheden rond de Amerikaanse verkiezingen. Hoe ziet het Amerikaanse beleid eruit als Donald Trump tot president wordt verkozen? Dezelfde vraag kan men zich stellen voor het geval dat Geert Wilders bij de komende verkiezingen de grote winnaar blijkt te zijn.

Disruptie

Meer positief is dat het tijdperk van ICT in de fase van deployment is gekomen waarin de samenleving de nieuwe technologie omarmd heeft en de potenties ervan tot grote wasdom komen. We zien dat de prijs van nieuwe technologieën exponentieel daalt. 3D printers die in 2007 nog

€ 40.000,- kostten, zijn nu al voor € 100,- te koop. De prijs van industriële robots is van € 4 miljoen in 2007 gedaald tot minder dan € 40.000,-. Inmiddels zijn industriële robots tweedehands te koop voor de helft van dit bedrag. Drones, die in 2007 nog € 1 miljoen kostten, liggen voor ongeveer € 1.000,- in de winkel.

De innovaties in ICT vormen de basis voor ontwikkelingen in de biotechnologie die nog maar in de kinderschoenen staan. Toch leiden ook deze ontwikkelingen tot onzekerheid. Bestaat mijn baan nog wel in de toekomst als robots het werk overnemen? Vervalt het verdienmodel van mijn bedrijf als nieuwe disruptieve business modellen het overnemen?

Er zijn verschillende manieren om met turbulentie en onzekerheid om te gaan. 'Net doen alsof er niets aan de hand is' komt regelmatig voor. Het is opvallend hoe vaak leiders van organisaties of bedrijven hun kop in het zand steken voor ongunstige scenario's.

Tijd voor een andere bril

Scenarioplanning is wel genoemd 'the gentle art of repercieving', want je leert een andere manier van kijken. Scenarioplanning leert in de eerste plaats de complexiteit in de hedendaagse situatie te onderkennen. Vervolgens leer je in meerdere, soms zelfs tegengestelde of tegenstrijdige toekomsten te denken. Tenslotte leert scenarioplanning dat je in een onzekere toekomst wendbaar moet zijn en blijven.

Om met de inherente onzekerheid van onze tijd om te gaan, moeten strategen en besluitvormers leren hun omgeving en de toekomst anders waar te nemen. 'The gentle art of repercieving' helpt hen daar onmisbaar bij.