Het Business Model Canvas: Waarom en hoe organisaties er mee werken
Het Business Model Canvas ontstond in 2000 in een Phd onderzoek van Alex Osterwalder. Vandaag de dag is het Canvas ongekend populair en wordt het door miljoenen organisaties wereldwijd omarmd: het Business Model Canvas is meer dan 5 miljoen keer gedownload en er zijn meer dan 1 miljoen ‘Business Model Generation' boeken verkocht. Wat maakt het Canvas zo uniek en waarom gebruiken corporates als Nestlé, SAP en MasterCard deze methodiek? Onderzoek van Strategyzer, in samenwerking met Business Models Inc. vertelt meer.
Wat maakt het Business Model Canvas populair?
Het Business Model Canvas wordt gebruikt door grote internationale organisaties, zoals 3M, Coca Cola, Michelin, Toyota en IBM, maar ook door ondernemers en startups. De belangrijkste redenen: het voorziet in een gemeenschappelijke taal voor strategie en innovatie wat leidt tot betere strategische gesprekken en ideeën. Volgens Patrick van der Pijl, CEO van Business Models Inc. bestaat er bij CEO's, Innovatie managers en start-ups een grote behoefte aan het op een snelle en praktische manier omgaan met strategie en innovatie: 'Als organisatie moet je vandaag de dag razendsnel schakelen, dan wil je snel kunnen werken en geen ellenlange business modellen en excelsheets uitwerken. Het Business Model Canvas is de ideale tool. Het is visueel, praktisch en voor iedereen te begrijpen, wat bijdraagt aan betere samenwerking binnen en tussen teams.'
Brede toepasbaarheid van het canvas
Gebruikers waarderen de visuele, praktische en intuïtieve aspecten van het Business Model Canvas. 36% van gebruikers zet het canvas in voor het ontwerpen van nieuwe business. 21% voor ontwikkeling van nieuwe producten en diensten in een bestaande organisatie en 19% voor strategische heroriëntatie. Nog eens 15% gebruikt het canvas voor de renovatie van het bestaande business model. Daarmee is de toepasbaarheid van het canvas zeer breed.
Het onderzoek
Het onderzoek is gebaseerd op een jaar lang data-onderzoek onder 1300 gebruikers van het canvas, met 35 diepte interviews bij FT Global 500/Fortune 500 organisaties (o.a. klanten van Business Models Inc.). De sectoren dekken o.a. telecommunicatie, gezondheidszorg, industrie, IT, financiële dienstverlening en consultancy. Het doel van het onderzoek is om organisaties te inspireren het canvas ook te gaan gebruiken en te leren van andere organisaties die het al gebruiken.
>> Bekijk hier gratis het compacte onderzoeksrapport
Het canvas is slechts het begin
Het Business Model Canvas is slechts het begin. Business Models Inc. en Strategyzer hebben zich als doel gesteld om een set aan tools te ontwikkelen die er voor zorgen dat organisaties op een andere manier gaan werken aan strategie en innovatie.