Er gaat ook veel goed!
Sandra Horlings (Wonderwings) is deelnemer aan de collegereeks New Business en Innovatie en deelt hieronder haar scherpe reflectie op de colleges.
Jeroen Busscher over New Business Development
"Er gaat ook veel goed!" Het is een troostende gedachte waarmee Jeroen Busscher afsluit; ik ben op de terugkommiddag van de studiereeks ‘Innovatie en new business development' die ik in het najaar volgde bij Focus Conferences op Nyenrode.
De vraag staat centraal; wat heb je nou met al die nieuwe kennis gedaan? Want, we weten natuurlijk allemaal dat je 90% van de nieuwe kennis al weer bent vergeten als je de collegezaal uitloopt. Daarom coach ik steeds vaker on the job; de meest effectieve manier om te leren. En dat we allemaal met vernieuwing en verandering aan de slag moeten blijven, is inmiddels wel duidelijk.
De centrale vraag vanmiddag is vooral hoe je vernieuwing realiseert. En de volgende tips neem ik mee in mijn bagage:
Om vernieuwing door te voeren, moet je weten wat mensen om je heen drijft en tegenhoudt. (het is net inzicht gedreven werken, denk ik vervolgens). Jeroen Busscher schetst een helder beeld van drijfveren; en we bespreken hoe intrinsieke waarde zelden leidt tot het omarmen van een vernieuwing. Druk je echter op de emotionele of sociale drukpunten, dan is je kans op succes groot. Kortom; neem het dilemma weg en vervul de wens van je beslisser of beïnvloeder en je kans op succes wordt aanzienlijk groter.
Als je een vernieuwing wilt doorvoeren, heeft dat effect op je zelfbeeld. Vaak verlies je iets, of is het de angst iets te verliezen. Dat geldt voor mensen en ook voor organisaties, voor merken. Een merk dat zichzelf steeds weet te vernieuwen, durft afscheid te nemen van zekerheden. En vindt houvast in nieuwe zekerheden….. Dat weten we van DSM, bijvoorbeeld. Kodak is het niet gelukt. En voor V&D is het nog helemaal niet zeker. De vraag is misschien wel ‘wat heb je nodig om een volgende stap te zetten?. Zo doorloop je de kamers van verandering; persoonlijk en professioneel. Van
Maar, wees alert, bestaande merken accepteren maximaal 20% disruptie; kleine verbeteringen worden eerder omarmd dan grote veranderingen. Dat maakt natuurlijk ook dat nieuwe toetreders, zonder behept te zijn met bestaande dogma's, veel sneller een echt grote verandering brengen. Oeps, daar staat je worst nightmare competitor ineens voor de deur en weer had je hem niet zien aankomen. Maar zorg ook dat je geen rode aap bent, resoneert het college van Jef Staes; een rode aap valt veel te veel op en wordt dus – per definitie – gekielhaald door de oude, heersende garde. Een slimme rode aap, een echte vernieuwer, vermomd zich en laat de rest langzaam wennen aan de noodzakelijke verandering
Alarmfase 1 zou dus veel eerder in de (product) life cycle moeten ingaan. Dat houden we over aan het college van Yuri van Geest. Exponentiële groeiers, maken hun voortgang onder de radar. En dan ineens zijn ze er, breken door en verpletteren bestaande partijen. Lastig is het natuurlijk om tijdig de kansen te signaleren en dan steeds met 20% te kunnen verbeteren. Dus is het advies om steeds vroeger alert te zijn en te sturen op verbetering en verandering. Klinkt logisch toch, in een tijd dat Uber, Airbnb en Alibaba de markt enteren met de snelheid van het licht.
Het zijn mooie adviezen. Houd vol, beweeg mee, wees alert. Maar het beste advies komt aan het eind van een interactief, deels geïmproviseerd en zeer leerzaam college: vind troost in de gedachte dat er ook heel veel goed gaat. En kijk anders deze video: https://www.youtube.com/watch?v=qKcFPnS9r8Y.
Dank je wel Maarten, Jeroen, Leontine en alle anderen voor een extra reflectiemoment.
------------------------------------------------------------------------------------------------
Andere reflecties van Sandra Horlings over de collegereeks 'New Business Development'
• 10x beter, sneller en goedkoper worden?
Yuri van Geest over technologie als aanjager voor new business development
• Word jij nog uitbetaald in geld? Of heb je liever dopamine?
Jef Staes over Red Monkey innovation management