Eenvoudige regels maken het spel duidelijk
Alles verandert zo snel dat het soms moeilijk is om een duidelijke strategie of een concrete bedrijfsvisie te formuleren. Maar er is een alternatief mogelijk mits het gebruik van simpele regeltjes.
‘Waar u vandaag mee kunt scoren, is binnenkort misschien achterhaald. Dat is echter geen reden om helemaal geen strategie te hebben', aldus de Amerikaanse professoren Donald N. Sull en Kathleen M. Eisenhardt van de Harvard Business School. Zij bekeken wat werkt in een turbulente economie en pleiten voor een bijzondere benadering: die van de ‘eenvoudige regels'.
Wij zijn de beste!
Sommige ondernemingen (en vooral de grote Amerikanen) afficheren graag hun ‘missie' in de aard van ‘Wij willen de beste communicatieleverancier worden over heel de wereld'. Veel hebben uw mensen echter niet aan zo'n leuze en ook de klanten zullen er niet echt paf van staan. Daarom is het soms nuttig om de ongeschreven regels, waar uw bedrijf dikwijls al mee werkt, te verwoorden in eenvoudig neergeschreven regels. Een aantal voorbeelden volgens de categorieën die de professoren volgen.
Hoe-regels maken uzelf uniek
Voor het softwarebedrijf Akamai is klantenservice het proces waarin ze willen uitblinken. Hun regels zijn: 1) de medewerkers van de klantenservice zijn technische specialisten, 2) elk probleem wordt in één keer opgelost en 3) iedere nieuweling doet aan jobrotation binnen de klantenserviceafdeling. Dit noemt men ‘hoe-regels'.
Grensregels bakenen uw domein af
Wat wel kan en wat niet legt u vast in ‘grensregels'. Zo gaan de mailings van een ander softwarebedrijf iedere maand de deur uit, maar enkel naar diegenen die aan hun grensregels voldoen: bedrijven uit de sector van de professionele dienstverlening, met 10 à 50 werknemers en die een eigen website hebben.
Prioriteitsregels regelen uw werkdruk
Als u niet weet wat eerst te doen kunnen 'prioriteitsregels' helpen. Stel dat woensdag een ideale dag is om op klantenbezoek te gaan. U kunt op die dag niet overal zijn en dus gaat u deze dag eerst naar die klanten die het meest winstgevend zijn.
Timing-regels doen u vernieuwen
Als u kunt uitblinken in uw strategisch proces door een goede timing, zijn ‘timing-regels' gepast. Elektronicaproducent Nortel onderwerpt zijn productontwikkeling aan drie regels: 1) weten wanneer de pionierklanten toe zijn aan een innovatie en 2) zorgen dat de vernieuwing dan klaar is, maar 3) niet langer aan een nieuw product werken dan 6 maanden.
Exit-regels stoppen de sneeuwbal
Met ‘exit-regels' weet u van ophouden. Zo kunt u bv. vastleggen dat u na maximaal 3 bezoeken in maximaal 3 maanden een prospect voor 6 maanden laat rusten.
Hoe gaat u nu te werk?
Meestal heeft u al onuitgesproken regels. Probeer na te gaan welke dat zijn. Ze zijn meestal gestoeld op heel wat ervaring en dus des te waardevoller. Zet deze regels in een eenvoudig en doordacht nieuw kleedje. Zorg vooral dat ze simpel zijn en dus duidelijk voor iedereen.
Kortom
Maak uw doel duidelijk aan de hand van simpele en duidelijke regels. Deze bestaan nu meestal al ongeschreven of onuitgesproken. Formuleer ze eenvoudig en eenduidig. Zo worden ze een doeltreffend strategisch instrument.
_________________________________________________________________________________________
Wilt u meer weten over dit onderwerp? En bovendien Donald Sull live in actie zien? Volg dan de masterclass 'Shape strategy with simple rules'. In deze masterclass reikt hij u een aantal simpele maar effectieve regels aan om complexe problemen te tackelen.