Vergeet de computerspelletjes waarmee u zogenaamd uw brein ‘traint', dit is hoe het echt moet! Jan-Willem van den Brandhof houdt zich al jaren bezig over hoe mensen hun brein zo efficiënt mogelijk benutten. Hij richtte in 1992 BrainStudio op, dat Brain Trainingen geeft in Nederland en vele andere landen.

'Ik was voor een lange tijd de directeur van personeelszaken van een computerbedrijf. Daar was ik al bezig met het efficiënter gebruiken van het brein, want hoe meer info onze mensen konden verwerken, hoe meer we op onze concurrentie zouden uitlopen. In 1987 bezocht ik een seminar van de Engelse Tony Buzan. Buzan is de uitvinder van het moderne ‘mindmapping'. Met zijn technieken kan je je brein beter gebruiken, sneller leren en dus meer informatie opslaan. Zijn ideeën vond ik fantastisch. Helaas was het te duur om met het hele bedrijf zijn seminars te bezoeken, dus ik moest wat anders bedenken. Ik heb toen veel masterclasses van ‘breingoeroes' gevolgd en heb mezelf in het onderwerp verdiept. Ik gaf de training ‘Gebruik Je Hersens'voor het eerst in 1989. Het was op twee zaterdagen, dus het kantoor was dan lekker rustig. Er kwamen veel mensen op af, en uiteindelijk pikte meer bedrijven mijn trainingen op. Uiteindelijk ben gestart met een franchise, en sinds 2009 kunnen we over onze landsgrenzen kijken met onze trainingen. Ook de boeken die ik over ons brein schreef zijn al in acht talen vertaald.

Het brein is het meest complexe orgaan in het universum. Wij hebben training nodig voor ons brein, omdat er geen handleiding voor bestaat. Niemand weet hoe je je hersens precies moet gebruiken. Ik heb in mijn boeken een wel soort handleiding voor het brein geschreven. Met de trainingen wordt niet je breincapaciteit vergroot. In principe heeft elk brein een ondenkbaar grote capaciteit waar we kennis in op kunnen slaan. Alleen kunnen wij niet altijd bij die kennis komen. Als je dagenlang alleen maar je hersens met informatie volstopt, raak je gestresst of overbelast. Je brein heeft dus ook rust nodig, aangezien ons brein veel energie gebruikt. Door pauzes te nemen en te slapen kan de kennis even bezinken. Er is aangetoond dat van alles wat je op één dag leert, je nog maar 20% de volgende dag kan reproduceren. ‘Recalling' van informatie is dus ons probleem. Maar herhaling is de oplossing, zo kunnen we het in ons langetermijngeheugen krijgen. Herhaling is de moeder van het leren.

Naast het bedrijfsleven heb ik me ook gericht op jongere mensen; scholieren tussen de 12 en 17. Wanneer je de hersens van kinderen wil trainen, kan je wat makkelijker alle kanten op. De hersenen zijn pas volgroeid tussen je 20ste en 25ste levensjaar, dus de hersenen van scholieren zijn nog flexibel. Toch hebben ze training nodig, omdat het soms lastig is om te concentreren of jezelf te motiveren. Maar door die flexibiliteit kan je ze makkelijker goede patronen aanleren, wat bij oudere mensen toch moeilijker te veranderen is. Ter illustratie: je bent altijd gewend om je armen links over rechts te vouwen, dan zal je niet snel dat patroon andersom doen. Dat voelt dan heel onnatuurlijk. Die patronen zijn voor jongeren wat makkelijker te doorbreken. Je kunt ze dus bijvoorbeeld makkelijker blind leren typen met tien vingers. In het begin zal dat wat moeizaam gaan, maar soms moet je eerst een klein stapje terug maken om een grotere stap vooruit te maken.'

Jan-Willem hanteert een aantal basistips die je al een stuk op weg helpen om je brein goed in je werk in te kunnen zetten:

  • Maak goede keuzes. Doe vooral dingen die je leuk vind, waar je gelukkig van wordt. Zodra dat niet het geval is kan je brein zich er niet volledig op richten. Stel een doel en zet je talenten in om dat doel te bereiken.

  • Wees ontspannen, zorg dat je hobby's hebt.'

  • Zorg dat je lichamelijk fit bent, verzorg je lichaam.

  • Heb plezier in wat je doet. Je kunt best wat humor integreren in de dingen die je doet. Je leert ook sneller als je het naar humor kan vertalen.

  • Motivatie. Zorg voor uitdagende levensdoelen. In mijn boek LifeBook geef ik advies hoe je die doelen voor jezelf kan stellen en nog belangrijker, hoe je ze kan bereiken.

  • Wees geconcentreerd. Wij kunnen echt maar één ding tegelijk. Door de ‘zappcultuur' waar we in leven springen we te snel van het ene naar het andere onderwerp. Er zijn vier dingen die onze hersens kunnen ruïneren, dat zijn: continu online zijn, teveel informatie binnen krijgen, multitasken en continue stress. Multitasken is overigens een illusie, ons brein kan maar echt met één ding tegelijk bezig zijn. Er bestaat wel zoiets als switchtasking, maar multitasking is voor ons brein onmogelijk. Je kan beter een half uur lang geconcentreerd bezig zijn met iets dan drie keer tien minuten. Ons brein moet dan elke keer weer even opstarten. Wat ook helpt is het luisteren naar instrumentale barokmuziek. Die muziek heeft zo'n zestig beats per minuut (bpm), hetzelfde ritme van onze hartslag. Rustige muziek brengt je in de alfastaat, dat is een staat waarin we ontspannen maar toch alert zijn. Dat is de ideale situatie om informatie op te nemen.

  • Leer snelleer-technieken. Technieken zoals snellezen kunnen ervoor zorgen dat je minstens twee keer zo snel informatie kan opnemen. Ook is mindmappen altijd goed. Door tekst en beeld samen te voegen, werken de twee hersenhelften samen. Daarna kun je met geheugentechnieken alles beter opslaan. Bijvoorbeeld, als je iets voor jouw idee ‘bizar', maakt, zal het beter blijven hangen. Het snellezen, mindmappen en het toepassen van geheugentechnieken noemen we de Gouden Driehoek van het leren.

 _________________________________________________________________________________________

Wilt u meer weten over dit onderwerp? En bovendien Jan Willem van den Brandhof live in actie zien? Volg dan de workshop 'Beter presteren door breinvriendelijke technieken'. Jan Willem geeft u in deze training praktische hulpmiddelen om te overleven in het informatietijdperk.