Sandra Horlings (Wonderwings) is deelnemer aan de collegereeks New Business en Development en deelt hieronder haar scherpe reflectie op de colleges.

Technologie als aanjager voor new business development

Yuri van Geest praat met de snelheid van het licht. En ik luister met de snelheid van het licht. Hij brengt immers talrijke nieuwe technologievoorbeelden voor het voetlicht. Technologie die ons leven veranderen. In rap tempo en relevant, omdat ze de 10 belangrijkste wereldproblemen helpen oplossen.

Met name de directe toepasbaarheid valt me op. Bijna alle voorbeelden die Yuri bespreekt zijn al voorbij de conceptuele fase. Het zijn werkende prototypes of al gewoon op de markt beschikbaar. Alleen nog even niet in de supermarkt bij mij om de hoek. Maar lang hoeft dat niet te duren. Alibaba, de nieuwe manier om direct uit China in kleine hoeveelheden spul thuis te laten bezorgen en dus de worst nightmare competitor voor Blokker, Kruidvat en andere retailers, wordt nu zelf ook al bedreigd door de uitrol van 3d printing in onze huiskamers. Superdecentraal. Superpersoonlijk. Superdirect. Superlatieven die horen bij de snelheid waarmee die veranderingen op ons afkomen. En ons overkomen, voor velen vermoed ik.

En dat is dan ook gelijk de grootste uitdaging. Hoe snel kunnen we schakelen? Als individu vrij snel. Maar geldt dat ook voor organisaties? Zodat die technologie ons niet overkomt, maar helpt relevant te blijven. Waarde toe te voegen. Te bestaan.

Waarbij ik persoonlijk wens dat die nieuwe technologie dan ook maar direct wereldwijd kan worden uitgerold. Zodat die 10 wereldproblemen snel worden opgelost en sustainable business een achterhaald thema is geworden (dromen moet! toch?). Het doet me denken aan een uitzending van Tegenlicht, enkele weken geleden. Waarin Lucien Engelen, directeur Reshape bij Radboud Ziekenhuis in Nijmegen doorrekent dat als de nieuwe toepassingen in de opleiding van medici vandaag worden opgenomen, het nog 7 tot 14 jaar duurt voor ze gebruikt worden in de praktijk. Dat duurt dus veel te lang. Zeker als we dat op onze overzichtelijke planeet kunnen realiseren en niet, zoals Rosetta, 10 jaar moeten reizen om de heuglijke boodschap te kunnen brengen.

Wat kunnen we dan wel doen om te versnellen? De vraag zoomt tijdens het college van Yuri constant door mijn hoofd. Op dit acceleratievraagstuk is samenwerken de strategie. Samenwerken met kleine, creatieve, ondernemende, slagvaardige uitvinders en ontwikkelaars. En ook de organisatie openen. Kantelen. Zonder daarbij de tegenkracht uit het oog te verliezen. De kracht die in een organisatie ontstaat als er vreemde indringers binnenkomen. De natuurlijke reflex, in ons lichaam net zo goed als in ons werkleven, waardoor we ongenode, onbekende gasten de toegang ontzeggen. Dat is een kunst op zich en Yuri beschrijft de praktische uitwerking daarvan in het boek ‘Exponential Organizations', die 10x beter, sneller en goedkoper zijn dan u.

Gelukkig begint het kantelen van de organisatie altijd vanuit een massive transformative purpose. Een groter doel, met maatschappelijke betekenis, waar interne en externe stakeholders voor warm lopen. En dat is de taal die ik spreek. De taal van merken bouwen en laten groeien. Vanuit een heldere visie en onderliggende waarden. Met een gemeenschappelijke taal. In een wereld waar technologie ons helpt om de grootste problemen op te lossen. En merken bakens zijn langs die vaarroute. Zo hou ik misschien ook nog toegevoegde waarde.

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Andere reflecties van Sandra Horlings over de collegereeks 'New Business Development'
• Word jij nog uitbetaald in geld? Of heb je liever dopamine?
Jef Staes over Red Monkey innovation management
• Er gaat ook veel goed!
Jeroen Busscher over New Business Development (Samenvattend college)