Inspiratie en inzet zijn niet te koop, schrijft Daniel Ofman, bedenker van het ‘kernkwadrant', in zijn nieuwe boek ‘Inspiratie en inzet in organisaties.' Harder werken helpt ook niet. Wat wel helpt: doen wat inhoudelijk klopt, maar ook met de juiste houding en goede onderlinge verhoudingen met anderen. Drie vragen aan de schrijver:

WAT IS DE BOODSCHAP VOOR MANAGERS?

Daniel Ofman: ‘Ik zie veel managementteams waar het vooral gaat over plannen, strategie of de cijfers en heel weinig over hoe zij zich voelen na een meeting. Is dat uitgeblust of energiek? Vinden wij het werk nog wel leuk? Doen we wel de juiste dingen? Die vragen worden veel te weinig gesteld. Ik pleit voor driedimensionaal denken: het gaat om de inhoud, om jezelf en jouw invloed en om samenwerking met anderen. Oftewel: het, ik en wij. Als er één aspect ontbreekt, is het resultaat nul. Dan kun je het schudden. Alle drie zijn even belangrijk en moet je tegelijkertijd in de gaten houden. Dat is best lastig. We verdwalen meestal in een van de drie.'

HOE KUNNEN MANAGERS DIT ONTWIKKELEN?

‘Niet door trainingen of een driedaagse cursus te volgen, want anders komt er weer een persoonlijk ontwikkelplan. We denken in het bedrijfsleven ten onrechte dat alles maakbaar is. Persoonlijke ontwikkeling kun je niet plannen. Dat is altijd het gevolg, niet het doel. Het heeft ook geen zin om een keer per jaar een teamsessie te doen. Je zult de drie aspecten altijd tegelijkertijd in de gaten moeten houden. Gebruiken we alle bronnen van informatie? Het is een kwestie van regelmatig reflecteren en dat zal een leven lang duren. In plaats van een training of een boek lezen kun je als manager beter de fabriek of werkvloer oplopen en contact maken met de medewerkers. Wat bezielt jou en waar sta je voor? Een leidinggevende kan in korte tijd een afdeling of bedrijf weer tot leven wekken als die driedimensionaal te werk gaat. Daar heb je wel moed voor nodig.'

WAAROM IS HET BELANGRIJK OM DIT TE DOEN?

‘Omdat het zonde is van al de ellende die je ziet in de zorg, onderwijs of het bedrijfsleven. Al die verspilde tijd en moeite van betrokken mensen die tegen bureaucratie of de beperkingen van de maakbaarheid aanlopen en het plezier in hun werk verliezen. Je kunt met veel minder energie veel meer resultaat bereiken.'