Door Business Models inc.
In de afgelopen jaren mocht businessmodel-expert Patrick van der Pijl met bijna 200 bedrijven samenwerken van nationaal tot internationaal en van startups tot corporates. Daarbij zijn hem een aantal zaken opgevallen waar je als organisatie meteen het verschil mee kunt maken. Lees hier zijn 5 tips.

1. Ken je klant

Het klinkt als een open deur, maar veel bedrijven kennen hun klant niet. Ja, er is een database met klantinformatie en daar kun je allerlei analyses op los laten. Maar daar gaat het niet om. Wanneer heb je voor het laatst een echt gesprek met je klant(en) gevoerd? Geef je klanten tijd en aandacht en leer van hen. Get out of the building!!! Zij kunnen je meer vertellen dan statistieken of je database. 

2. Maak duidelijke keuzes

Veel bedrijven willen ALLES doen voor IEDEREEN. Zo werkt het niet. Zet een duidelijke stip op de horizon, maak keuzes voor welke klanten je wilt werken, via welke kanalen je hen wilt bedienen, hoe je een relatie wilt onderhouden en zorg er voor dat iedereen in de organisatie bekend is met deze strategische keuzes. Wat ga je nog wel doen, wat ga je echt niet meer doen? Alle keuzes die individuen in de organisatie zelfstandig moeten maken, kunnen dan ook veel sneller genomen worden.

3. Zorg voor een gemeenschappelijke taal

Directeuren en managers gaan er vaak vanuit dat iedereen in de organisatie het huidige business model begrijpt. Maar vaak is hier veel onduidelijkheid over. Zo geven we klanten allerlei namen die niet duidelijk zijn, zoals ‘zorgvragers', ‘hulpbehoevenden', ‘business to business'. Huh? Het zijn toch gewoon mensen van vlees en bloed? Zorg voor een gemeenschappelijke taal, bijvoorbeeld door gebruik te maken van visuele tools (zoals het Business Model Canvas) om hier gezamenlijk mee aan de slag te gaan en iedereen op één lijn te krijgen.

4. Product versus Job-to-be-done

Bij het innoveren van het business model focussen organisaties vaak nog steeds alleen op nieuw te ontwikkelen producten of diensten. Innovaties worden in detail uitgedacht en er worden veel kosten gemaakt. Maar je nieuwe product of dienst is niet het belangrijkste. Wat is het probleem dat je wilt oplossen? Een ondernemer wil geen krediet, maar zijn bedrijf bouwen. Een consument wil geen hypotheek, maar een veilige en fijne plek om te wonen. Als je het probleem beter begrijpt, is je business model een makkie.

5. Geld verdienen voordat je het uitgeeft

Veel organisaties gaan direct veel kosten maken in innovatieprocessen en een gekozen oplossing tot in detail uitwerken. Want geld uitgeven voor websites en product ontwikkeling is makkelijk en geeft een bevredigend gevoel. STOP! In deze VUCA-wereld (Volatile, Uncertain, Complex, Ambiguous) is het onmogelijk om alles op één kaart te zetten. Je hebt meerdere oplossingen nodig, moet testen in de markt, valideren en prototypes maken. Zo kun je ook direct geld verdienen in plaats van uit te geven. 

___________________________________________________________________________

WORKSHOP: AAN DE SLAG
Wilt u ook aan de slag met uw businessmodel? Focus Conferences organiseert in samenwerking met Business Models Inc  tweemaal per jaar de tweedaagse workshop ‘Business Model Innovatie'.

Tijdens deze masterclass combineert u het business model canvas met andere innovatie technieken en visuele tools, om tot een vernieuwende strategie en innovatief business model te komen waarmee uw organisatie in de toekomst succesvol is.