Hoe houden we werkprocessen bij de tijd? BPMConsult (organisatieadviesbureau gespecialiseerd in business process management), identificeerde onderstaande 10 trends die in 2014 werkprocessen sneller, beter en goedkoper maken.

1. Zelfsturing zet onverminderd door
Medewerkers -in werkprocessen met elkaar verbonden- krijgen meer en meer eigen verantwoordelijkheid in het ontwerpen en verbeteren van hun werkproces. En daarin wordt manifester zichtbaar dat verantwoordelijkheden zo laag mogelijk in de organisatie worden gelegd. Zodat procesteams zelfstandig en horizontaal achterstanden kunnen managen, klanten kunnen bedienen en werk beter maken. Continu verbeteren krijgt nu echt vorm op de werkvloer. Zo worden talenten benut en onnodige besturingslagen bespaard. 

2. 'Wat wil de klant' - is weer helemaal terug
Na een periode van efficiency en saneren komt de klant weer centraal te staan in werkprocessen. Ook de service blueprinting techniek komt weer boven. De klant doet bovendien zijn intrede als speler in de processen, door met behulp van webservices zelf te plannen, via workflows goedkeuring of mening te geven en track- en trace- systemen statusinformatie te ontvangen. 

3. De werkvloer digitaliseert nu echt
Papieren triggers, berichten, facturen, agenda's worden massaal vervangen door informatieverkeer via devices als tablets en PDA's. Complete werkstromen worden geautomatiseerd middels worfklows. Organisaties daardoor met excellente proceskennis pakken voorsprong door dergelijke projecten systematisch en met militaire precisie te kunnen uitvoeren.

4. Bridging business en ICT blijft onverminderde uitdaging
Het verbinden van het gebruikersperspectief en het 'informatieperspectief' krijgt hoge prioriteit. Hoog presterende organisaties slagen erin de systeemondersteuning te richten op de vereisten van het werkproces en tegelijkertijd de systeemmogelijkheden te benutten om het werkproces te vitaliseren. 

5. Ketens komen in beeld
Waar procesgerichtheid de neiging heeft zich te beperken tot de organisatiemuren, gaan ketenpartners elkaar opzoeken om de onderlinge samenwerking te stroomlijnen. Integratie, uniformeren en ontdubbelen van activiteiten wordt het belang van de hele keten, met een sterker totaal en ketensamenwerking als gevolg.

6. Kwaliteitssystemen opgeruimd - meer plezier met minder papier
Dit jaar ruimen veel organisaties hun overgedocumenteerde en topzware kwaliteitssystemen op. Dichtgeslibt en onvindbaar wordt vervangen door transparant en vindbaar, ambtelijke taal wordt mensentaal. Medewerkers schrijven zelf hun werkinstructies en delen die met hun collega's.

7. Structuren kantelen - ‘flow als enig criterium'
Organisatiestructuren worden omgevormd om de procesflow te faciliteren. Afdelingen gebaseerd op functiespecialisatie worden vervangen door procesteams. Versterking van sociale binding verschuift nog meer van verticaal naar horizontaal. 

8. Strategieën implementeren via werkprocessen
Veel bedrijven denken na of zijn genoodzaakt na te om hun business model te herzien. Verdienmodellen gaan op hun kop en alternatieve business concepten worden geboren. Dit betekent herijking van de processen. Scherp doorvertalen van visie en strategie naar de operatie. Procesmanagement vormt het verbindende thema van bestuurskamer naar middenkader naar werkvloer.

9. Dienstverlening gaat inlopen
Geen dubbele handelingen, geen schaduwadministratie, geen chinese koppelingen tussen systemen. Uniformeren en standaardiseren. Verspillingsvormen voortdurend uitbannen. Lean Tools als ‘5S' en ‘5x Why' worden gemeengoed in de dienstverlening. Overheid, Onderwijs en Gezondheidszorg melden zich vooraan.

10. Gamification maakt los
Games en simulaties bewijzen hun toegevoegde waarde. Ze laten het gedrag zien, maken het mogelijk te experimenteren en spreken tot de verbeelding. Speltechnieken worden ingezet om mensen te activeren en te motiveren. Competitie-elementen vormen een natuurlijke driver om processen te verbeteren.

Alstublieft, 10 kansen om uw werkprocessen beter te maken. Laat u inspireren en vertaal ze naar uw eigen organisatie , zodat de werkstromen in uw organisatie profiteren van de nieuwe mogelijkheden. 




----- COLLEGEREEKS -----

Wilt u meer weten over het managen van processen? Wij organiseren ieder jaar de inspirerende collegereeks Management van processen. Sprekers als Teun Hardjono, Menno Lanting en Huub Torremans vertellen u in 9 colleges alles over flexibel organiseren, samenwerken en innoveren in de netwerkeconomie.