Nieuwe tijden vragen om nieuwe businessmodellen
Voldoet het business model van jouw organisatie nog aan de eisen van deze tijd? 5 trends waar je als organisatie niet omheen kunt en die business modeling vandaag zo relevant maken.
Als ondernemer krijg je vroeg of laat te maken met nieuwe concurrenten. Klanten blijven vragen om innovaties, business plannen maken geen jaar meer vol. Daarom zul je je business model moeten blijven vernieuwen om succesvol te zijn. Soms zijn het wereldwijde trends in consumentengedrag of technologie die noodzaken om de manier waarop je zakendoet tegen het licht te houden.
Businessmodel-expert Patrick van der Pijl beschrijft 5 trends waar je als organisatie niet omheen kunt.
1. VAN EIGENAARSCHAP NAAR 'TOEGANG TOT'
Bezit is niet meer heilig, de ‘shared economy' wordt steeds meer gemeengoed en groeit. Je luistert muziek via Spotify, kijkt films via Netflix (subscription model), deelt je je auto via Snappcar, je woning via Airbnb, je maaltijd via Thuisafgehaald. Dit business model gaat ook doorzetten in andere sectoren. Wat als je klant je product wel wil gebruiken maar niet meer wil bezitten?
2. 3D PRINTEN: DE NIEUWE INDUSTRIËLE REVOLUTIE
De technieken voor 3D printing worden steeds geavanceerder en de ontwikkelingen op dit gebied gaan heel snel. De komende jaren gaan we steeds meer onze producten zelf ontwerpen en produceren, zoals Chris Anderson schrijft in zijn boek ‘Makers: the new industrial revolution'. We zijn allemaal designers. Wat betekent het voor je business model als jouw klanten zelf – jouw of hun eigen producten – gaan printen?
3. DENK ALS EEN START-UP (OF WERK MET ZE SAMEN)
Innovatieve ideeën komen niet meer van de grote organisaties, maar van startups. Zij kunnen sneller schakelen en zien eerder kansen. Investeerders houden hun ogen open voor de beste ideeën. Hoe ga je hier als bestaande organisatie mee om? Je hoeft niet alles zelf te bedenken, werk met ze samen! Met welke startups zou jouw organisatie goed samen kunnen werken?
4. MOBIEL!
Ook al gaan we steeds vaker aan een ‘digital detox', toch wordt mobiel de komende jaren alleen nog maar belangrijker. We lezen er inmiddels het nieuws en boeken op, maar we gaan er straks ook steeds meer mee shoppen en betalen en allerlei functies aan toevoegen (zoals huissleutels of medisch advies). Hoe kan jouw organisatie producten en diensten via mobiel aanbieden om relevant te blijven voor de klant?
5. BUSINESS & DESIGN
De context waarin organisaties opereren wordt steeds complexer. Dikke adviesrapporten brengen hier vaak geen verduidelijking in. Door het inzetten van design thinking technieken en visuele tools worden complexe strategische issues begrijpelijk gemaakt (niet alleen voor het management, maar voor de hele organisatie) en wordt de betrokkenheid en innovatiekracht vergroot. Design en business zullen daarom in de toekomst steeds meer met elkaar vermengd worden.Hoe kun je design thinking inzetten in jouw organisatie en strategie en innovatie leuker én efficiënter maken?
--MEER WETEN?--
Patrick van der Pijl en Maaike Doyer van Business Models Inc. geven twee keer per jaar de workshop 'Business Model Innovatie'. Tijdens deze masterclass combineert u het business model canvas met andere innovatie technieken en visuele tools, om tot een vernieuwende strategie en innovatief business model te komen waarmee uw organisatie in de toekomst succesvol is.