Nieuwe media en innovatieve business modellen
Jeroen Bertrams is een van Nederlands bekendste en meest gevraagde online marketing deskundigen. Hij helpt bedrijven bij het ontwikkelen, managen en uitvoeren van slimme online marketing en online business development. Recente opdrachtgevers zijn Achmea, Randstad, Tempo-Team, KLM, Essent, SNS Bank, en Philips.
Aanleiding voor dit interview is het nieuwe bedrijf Kroodle, dat haar business grotendeels heeft gebaseerd op de nieuwe media, met name op Facebook. Wat vindt Jeroen van dit concept en is zo'n business model ook voor andere bedrijven interessant?
Wat is Kroodle?
Kroodle is een innovatief business concept en een initiatief van AEGON en Unirobe Meeùs Groep. Bij Kroodle kan je via Facebook verzekeringen afsluiten en ‘managen'. Er zijn geen handtekeningen nodig, geen overbodige vragen, geen pakken papier en het polisnummer is je Facebook login. Op elk device met internet kun je altijd en eenvoudig bij je polis. Handig als je snel een verzekering af wilt sluiten of bijvoorbeeld een diefstal wilt melden. Een extra voordeel is dat je een kick-back fee ontvangt als door jou uitgenodigde relaties ook een verzekering bij Kroodle afsluiten. Ook voor Facebook is dit een wereldwijde primeur en een van de oprichters was 4 juni j.l. dan ook zelf aanwezig bij de lancering.
Kroodle durft te kiezen
Bertrams: 'Kroodle is een heel innovatief en slim business concept: het is wereldwijd de eerste partij die Facebook gebruikt om verzekeringen te realiseren. Steeds meer jongeren zien Facebook als hun identiteit, ze loggen overal op in via Facebook. Een nadeel van de aanpak van Kroodle is dat mensen die geen Facebook-account hebben, sowieso afvallen. Ouderen zullen misschien wat huiverig zijn om hun verzekering te koppelen aan hun Facebookprofiel, als ze die al hebben. Je richt je dus alleen op mensen die bekend zijn met Facebook, waardoor er een grote groep is die jouw product niet aan kan schaffen.
Wat Kroodle slim heeft aangepakt in de opbouwfase is om 50 tot 100 influentials, online marketeers en creatievelingen uit te nodigen om gratis hun verzekeringen te testen en daar vooral kritisch feedback op te geven'.
Perfect om naamsbekendheid te creeren
'Facebook biedt een aantal unieke voordelen. In het geval van Kroodle zien mensen dat ook hun vrienden Kroodle vertrouwen: je kunt delen, liken of laten zien dat je een verzekering afgesloten hebt. Dat creëert naamsbekendheid zoals geen ander medium dat kan creëren.
Toch zal social media niet helemaal de plek van online, banners of televisiereclame innemen omdat social media zoals Facebook of Twitter platformen van derden zijn. Eigen sites heb je zelf onder controle en bieden beter inzicht in statistieken. Social media heeft wel de mogelijkheid om apps te bouwen en te integreren maar dat is toch nog altijd minder makkelijk dan een eigen site beheren. Ik denk dus niet dat het internet helemaal versocialized'.
Van goed naar goedkoop?
Een bedrijf krijgt credibility door bijvoorbeeld veel likes op Facebook en in het geval van Kroodle door hoog te staan bij Independer. Er is echt een verschuiving gaande; er is minder angst voor onbekende partijen waardoor de grote merken worden verslagen. Men let meer op de portemonnee, dus als je op Independer bovenaan staat, wordt er eerder een kijkje op je website genomen dan voorheen. Men denkt: 'Ik ken deze verzekering niet, maar het is de goedkoopste'. Het is overigens wel lastig om bovenaan deze lijst te komen. Er zijn namelijk ook partijen die voor vergelijkingssites geoptimaliseerde verzekeringen aanbieden: zij kennen precies de parameters waarop Independer selecteert. Maar nieuwe partijen kunnen dat kunstje ook leren.
Slapend rijk worden!
Het blijft een uitdaging om via sociale netwerken echte sales te genereren. Als je voor naamsbekendheid gaat, blijken sociale netwerken prima in te zetten. Merken geven veel geld uit voor fans en naamsbekendheid op Facebook, maar qua verkoop wil het nog niet echt lukken. De Facebookpagina van Kroodle is heel levendig: quizzen, polls, dat doen ze goed. Maar als je echt een verzekering wilt afsluiten, dan zijn andere marketingkanalen minstens zo interessant, bijvoorbeeld Google AdWords en affiliate marketing. In het geval van Kroodle moet dat gewoon kunnen omdat het afsluiten zelf op de website van Kroodle gebeurt, waar je dan wel enkel en alleen met een Facebook account de verzekering af kan sluiten. Voor Kroodle blijven bestaande kanalen voor de sales dus belangrijk.
Facebook zelf zou wel eens slapend rijk kunnen worden als het ze lukt om het affiliate model te integreren. In dit model wordt Facebook betaald als er daadwerkelijk een lead of verkoop volgt. Facebook advertising – het betalen per klik of per bereik – wordt namelijk steeds ingewikkelder. Uiteindelijk zal het een model worden met kickbacks en dan wordt die markt opeens vele malen groter. Iedereen die een product heeft op Facebook durft dan opeens wel want ‘No Cure No Pay' wil iedere aanbieder. Daarin zit het succes van affiliate marketing en performance-based oplossingen. Als je dat ook met verzekeringen kan doen, is dat waanzinnig interessant.
Kroodle als nieuwe standaard van zaken doen?
Door Facebook als belangrijkste communicatie kanaal in te zetten met bijbehorende transparantie steekt Kroodle haar nek uit. Bertrams legt dit uit aan de hand van een voorbeeld. Kroodle plaatst het volgende bericht op haar Kroodle Facebook pagina:
'Stel een vriend claimt onterecht een dure zonnebril. Indirect gaat daardoor jouw premie omhoog. Wat vind jij daarvan?'
Hier zijn positieve en negatieve reacties op gekomen en het webcare team van Kroodle probeert naar eer en geweten in dialoog te gaan. Doordat iedereen de discussie kan zien en volgen is Kroodle extreem zichtbaar en dus ook kwetsbaar. Wat te doen als de discussie negatief uit de hand loopt? Aan de andere kant kan juist deze transparantie leiden tot een rotsvast vertrouwen van consumenten in dit bedrijf. Er zijn geen geheimen, het is open, transparant en ze durven de dialoog aan te gaan. En dit zou zomaar de nieuwe standaard van zaken doen kunnen worden.
Je kan winnen met nieuwe media, maar pas op!
Nieuwe (social) media biedt grote kansen voor mensen en bedrijven. Het sociale web is een ongekende kennisbron die kan helpen bij het verbeteren van producten, diensten en proposities. Dankzij nieuwe vormen van communicatie, marketing en verkoop kunnen bedrijven razendsnel hun bekendheid vergroten en omzet verhogen. Met simpele trucs kunnen zowel de eigen website als profielen op sociale netwerken uitgroeien tot plekken waar waardevolle interactie tot bloei komt. Een mooi voorbeeld is KLM: je kan bij het boeken van je ticket via LinkedIn bekijken naast welke (zakelijke) relatie je zou willen zitten.
Kroodle zelf is natuurlijk ook een prachtig voorbeeld. En of het succesvol zal worden is koffiedik kijken. Een ding is wel zeker, ze doen een bak aan ervaring op met online ondernemen, hebben zeer goede feeling met de nieuwe (social) media en zijn daarmee in staat te innoveren en marktaandeel te veroveren.
Bertrams zijn advies is dan ook: ga er in ieder geval mee aan de slag. Hierbij is het belangrijk het fundament goed neer te zetten: wat zijn je bedrijfsdoelstellingen, je afgeleide marketingdoelstellingen? Past social media daarin? Denk goed na waar je doelgroep is, hoe ze communiceren en op wat voor wijze zij benaderd willen worden. Allemaal open deuren, maar o zo belangrijk. Bertrams maakt namelijk regelmatig mee dat er door bedrijven, ook de gerenommeerde, strategieen en campagnes worden opgetuigd die kant nog wal raken en dus weggegooid geld zijn. Met als resultaat kapitaal vernietiging en nog belangrijker, dat het vertrouwen van directies en management om te investeren in nieuwe media is afgenomen.
Het mislukken van campagnes wijt Bertrams overigens aan het feit dat de interne of extern ingehuurde ‘specialist' vaak helemaal geen ‘specialist' is. Kunnen twitteren heeft niks te maken met het zijn van een goede nieuwe (social) media adviseur. Wees dus kritisch op de kennis en kunde van mensen en schroom niet om goede hulp in te schakelen, ook al is deze iets duurder. ‘Goedkoop is duurkoop' is ook in dit vakgebied van toepassing!
Nog enkele tips en observaties
• 'Start klein, denk goed na over je doelen en stel op basis daarvan vast wat je gaat doen. Realiseer in ieder geval een bedrijfspagina, zodat klanten je kunnen vinden en niet bij je concurrenten uitkomen'. Het is een open deur, maar toch wil Bertrams het gezegd hebben: 'Nieuwe media gaan een steeds grotere rol spelen en als bedrijf dien je er dus kennis van te hebben.'
• Mensen willen hun mening geven en van elkaar horen wat ze van producten vinden: er wordt meer tijd aan social media besteed dan aan wat dan ook. Dat zal voorlopig wel zo blijven. Als onderneming moet je aanwezigheid creëren, weten wat er precies speelt en een monitoring-tool hebben.
• Word fan van een aantal bedrijven op Facebook en kijk wie steeds hoog scoort in de news feed. Je ziet wat voor reacties en kritiek zij krijgen, daar kan je weer van leren en veel nuttige informatie uit halen.
• Er ontstaan steeds meer sociale netwerken; als bedrijf zal je voor maximaal één of twee netwerken moeten kiezen, anders is het niet te managen. Er vindt ook een uitstroom uit Facebook richting nieuwe sociale netwerken zoals Path en Pheed plaats. Het is lastig te bepalen: wat gaat er met Facebook gebeuren? Zijn die over drie jaar nog steeds zo prominent of hebben mensen genoeg van het gebrek aan privacy?
• Google+ heeft cirkels waarbij je groepen kunt definiëren; deze groepen communiceren ook heel erg goed. Het slaat nog niet aan, maar op Facebook is nu juist te veel content dus wordt het gevecht om een plekje op die news feed de komende jaren alleen maar groter. Je moet dus alles uit de kast halen om daar goed te gaan scoren. Als klein bedrijfje met een leuke Facebook pagina kan het gebeuren dat niemand ooit je updates ziet. Daar zal je dus iets spannends voor moeten bedenken
• Als je een fanbase gaat opbouwen, moet je nadenken over wat voor fans je nou echt wilt. Authentieke fans, die geïnteresseerd zijn in jouw merk zijn waardevoller dan fans die eigenlijk nooit terug komen, niets lezen en niet aan interactie doen. Het kan zijn dat je fans op een verkeerde manier binnen hebt gehaald. Denk goed na over hoe je dat op een verstandige manier doet.