Ben je iemand die het gevoel heeft de hele dag brandjes te moeten blussen? Neem even vijf minuten om jezelf af te vragen: doe ik wel de juiste dingen? Gebruik deze checklist: 9 dingen die succesvolle ondernemers doen

Soms helpt het meer om te stoppen met rennen, even achterover te leunen en na te denken over jezelf. Je werkt natuurlijk keihard, maar is het ook altijd effectief? Misschien raak je zo opgeslokt door het binnenhalen van die ene key account of het verbeteren van dat ene proces dat je het grote plaatje niet meer ziet. Alles komt aan op de juist houding van een ondernemer. Om je weer op scherp te zetten: vul de checklist in.  

Succesvolle ondernemers:

1. Verliezen zich niet in details
Brandjes blussen mag misschien in de eerste jaren van je onderneming, maar een succesvolle ondernemer is in control en heeft als geen ander in de organisatie het overzicht.

2. Denken creatief en stimuleren dat bij anderen
Ja- en nee-antwoorden zijn handig, maar een succesvolle ondernemer neemt daar geen genoegen mee.

3. Houden nooit lange vergaderingen
Theekransjes zijn voor in ambtenarij. Succesvolle ondernemers plannen vergaderingen strak en zijn een strenge voorzitter.

4. Geven veel schouderklopjes
Succesvolle ondernemers weten dat het hun eigen succes afhankelijk is van dat van werknemers. Dus: geen management bij default, maar actief je de successen van anderen vieren.

5. Zijn echte sfeermakers
Sorry voor de rustige medemens, maar succesvolle ondernemers treden naar buiten en zorgen voor leven in de brouwerij.

6. Bekommeren zich om de carrière van de werknemer
Vergeet even de heiligverklaring van de flexwerknemer, een succesvolle ondernemer stuurt actief op loopbaanontwikkeling.

7. Werken niet met een vijfjarenplan
Of weten die op zijn minst overboord te gooien. Richard Branson, Mark Zuckerberg, ze waren nooit zo succesvol geworden als ze zich met een in ijzer gegoten businessplan hadden gewerkt.

8. Tonen openlijk hun dankbaarheid
Of het nu een klant, werknemer of collega bij de netwerkborrel, een succesvolle ondernemer neem het nooit voorlief als ze ergens mee geholpen zijn. De ander voelt zich gewaardeerd en loopt de volgende keer nog harder voor ze.

9. Denken altijd in termen van schaalbaarheid
Het belangrijkste kernmerk misschien wel. Alle activiteiten die succesvolle ondernemers opstarten gaan langs deze meetlaat: is het wel schaalbaar?


Bron: www.sprout.nl