Visuele meetings: geen woorden maar beelden
Op 23 april a.s. organiseren wij met Patrick van der Pijl de middagworkshop Visuele Meetings, gebaseerd op het gelijknamige boek van David Sibbet (The Grove) – waarvan Patrick de Nederlandse vertaling heeft gemaakt en heeft aangevuld met Nederlandse cases. Patrick is o.a. bekend van het boek Business Model Generation dat hij samen met Alex Osterwalder schreef. Hieronder kun je een interview lezen uit Managementboek Magazine. ‘Met visuele meetings kom je op een ander eindpunt dan met traditioneel advies'.
Klassiek geschoold
Ook Patrick van der Pijl van Business Models Inc. was een klassiek geschoold consultant. Een adviseur met vooral rapporten en PowerPoints, totdat hij met visuele meetings in aanraking kwam. Het veranderde zijn leven. Hij tekent en kleurt er nu lustig op los en onderscheidt zich zo als consultant. De kunst van het adviseren, maar dan letterlijk. Het vertrekpunt van een vraag is hetzelfde, maar met visuele meetings kom je op een andere plek aan dan met klassieke methoden.
De goeroe: David Sibbet
We kennen Patrick van der Pijl onder meer van het boek Business Model Generatie dat hij samen met Alexander Osterwalder maakte. Een jaar of drie geleden kwam hij via een workshop in contact met David Sibbet. Deze Amerikaan had naam gemaakt met Visual Meetings. Tijdens deze visuele meetings worden PowerPoint, zielloze worddocumenten en dikke rapporten grotendeels overboord gegooid en ingeruild voor een stift, een muur of een flip-over.
Meenemen in een proces
De gedachte erachter is dat met het visualiseren van ideeën, gedachten beter beklijven, metaforen gaan leven en mensen veel beter in staat zijn een vraagstuk te beheersen en/of op te lossen. Dus geen ‘42ste slide', maar een pijl, een poppetje, punt of een wat complexere tekening die in één oogopslag zegt wat er gebeurt. Maar aan deze uiteindelijke uitkomst gaat een heel pad vooraf. De missie van visuele meeting is om een groep mensen mee te nemen in een proces of vraagstuk. Ideeën worden dan dus niet louter omgezet in woorden maar vooral en bovenal in beeld. Dat heeft veel, zo niet alles met enthousiasme te maken, weet Van der Pijl.
Nederlandse vertaling en cases
Van der Pijl heeft het boek van David Sibbet in het Nederlands vertaald. En bewerkt! Want waar het origineel gedrukt was op veredeld wc-papier, daar is de Nederlandse Visuele Meeting – mét Nederlandse cases – bijzonder mooi vormgegeven en beter gestructureerd. David Sibbet werd volgens Van der Pijl zelfs emotioneel toen hij de Nederlandse versie zag. ‘Why did you do that?' vroeg hij mij. ‘Omdat ik zo veel aan jou en jouw ideeën te danken heb', antwoordde ik hem. Want teams worden heel enthousiast als je met z'n allen gaat tekenen. Mensen zijn zo veel meer betrokken, ze zakken niet meer weg, wat doorgaans wel gebeurt na uren zendergerichte informatie via iets als PowerPoint. Visuele meetings zijn dan ook vooral bedoeld om processen op gang te krijgen.
‘De basis vormen zijn heel simpel. Beheers je die, dan kun je snel iets moois en overzichtelijks maken.'
Iedereen kan tekenen
Zelf tekent hij er inmiddels lustig op los als consultant. ‘Ja, er gaat geen adviestraject voorbij zonder dat ik tekeningen maak.' Van der Pijl herkent wel het beeld dat het soms ook iets ‘lulligs' heeft als mensen met viltstiften in de weer gaan en op een muur de zoveelste reismetafoor tekenen. Niet zelden zij het toch gewoon platte metaforen en is de uitwerking ook nog eens bedroevend slecht. Niet veel meer dan een zoveelste dag teambuilding waarin mensen een schilderij moeten maken om iets over de organisatie te vertellen. Boring boring… Van der Pijl: ‘Ik snap dat beeld wel, en toch is het als je het goed doet met visuele meetings niet zo. Allereerst kun je iedereen laten tekenen volgens de modellen van visuele meetings. De basisvormen zijn heel simpel. Beheers je die, dan kun je snel iets moois en overzichtelijks maken. Voor complexe structuren/tekeningen huur ik ook echte designers in. Los van de tekenkunst moet je er ook voor zorgen dat de teamsessies een diepe lading hebben. Het moet echt serieus zijn, dan trek je mensen vanzelf mee en ontstijgt het de lulligheid. Dan ontstaat er vanzelf een buzz en worden mensen enthousiast.
The bigger picture
Los van betrokkenheid bij groepen, heeft een visuele meeting ook het voordeel dat ‘het grotere plaatje' beter beklijft en, zoals Van der Pijl dat noemt, ‘het groepsgeheugen beter wordt ontwikkeld. Strategie zit vaak in het hoofd van een CEO. Door ontwikkelingen visueel te brengen, breng je strategie ook bij mensen. Het blijft niet vaag. Als organisaties een vraagstuk hebben, dan ben ik er van overtuigd dat je met visuele meetings op een ander eindpunt komt dan met een traditioneel advies. Feedback zal zorgen voor een andere richting dan top-down zaken opleggen. Beelden helpen daar enorm bij.
Bron: Managementboek Magazine