Durven kiezen met een businessplan op een A4‘tje
Een businessplan op een A4 krijgen? Marc van Eck (46) en twee collega's van Business Openers, een strategisch marketingadviesbureau met twaalf medewerkers, schreven er een boekje over dat zojuist is verschenen bij Pearson. Drie vragen aan Marc van Eck.
1. 'Succesvol' met OGSM' is de ondertitel. Wat is dat?
De afkorting staat voor "objective, goals, strategies en measures". Deze methodiek, ontwikkeld aan een Japanse universiteit, verbindt ambitieuze doelstellingen met concrete activiteiten. Het gedachtegoed is verbreid door managementgoeroe Peter Drucker en in de praktijk toegepast door de NASA, Procter & Gamble, Coca-Cola en anderen.
2. Ook in het MKB?
De methode is bruikbaar voor grote bedrijven en overheidsorganisaties die met hun dikke strategische rapporten scherpte missen, maar ook voor MKB-bedrijven die wars zijn van dikke plannen. Zeker in tijden van crisis is het nuttig om een hoger strategisch doel, zoals winstgevende groei halen in de krimpende markt, te vertalen in acties.
3. Wat zijn valkuilen?
Het businessmodel is zo eenvoudig, dat je geneigd bent het te simpel in te vullen. Denk er goed over na. Wij voegden het "Doel door Doen"-denken toe aan de methode. Door het doel en het doen te beschrijven - veel bedrijven vergeten één van beide - begint scherp kiezen. En dat is strategie. Durven kiezen.
Marc van Eck geeft op 16 mei de praktische masterclass 'Je afdelingsplan op 1 A4' naar aanleiding van dit boek.