Procesmanagementmodellen: ‘fundament voor een stevig huis’
Veel (proces)managers en adviseurs grabbelen in de ton van procesmanagementmodellen en komen altijd weer met drie tot vijf bekende tools op de proppen. Die macht der gewoonte doorbreken, is een van de missies van Renco Bakker, Willem Spronk en Rienke Labeur. Zij zijn de auteurs van Het Procesmanagement Modellenboek en consultants bij BPMConsult.
Renco Bakker – auteur en bovendien spreker in onze jaarlijkse collegereeks Management van processen op Nyenrode – maakt ter verduidelijking de vergelijking met een huis. Als je daar tekeningen van maakt, zullen de cv-installateur, de constructeur, de elektricien en de aannemer allemaal andere tekeningen hebben. Specifiek geschikt voor het eigen vakgebied. Maar uiteindelijk gaat het wel over hetzelfde huis (lees proces of organisatie). Dus is het handig als je verschillende modellen over elkaar heen kunt leggen die wel met elkaar kunnen communiceren.
Eén huis
Feitelijk doen de auteurs in Het Procesmanagement Modellenboek niet anders. Ze bieden een keur aan procesmanagementmodellen aan (werktekeningen van een huis) waaruit de gebruiker kan kiezen: welk model legt voor mijn specifieke situatie het best het vraagstuk bloot? Daarbinnen combineren ze modellen wel zodat het uiteindelijk wel één ‘huis' blijft.
Renco Bakker: 'In onze praktijk van procesmanagement zien we dat heel veel (proces)managers altijd maar weer uit dezelfde vijver modellen vissen. Drie tot vijf, dan heb je het wel gehad. Stroomschema's zijn favoriet, maar ook functiestroomschema's en iets als een service blue print. Maar de vijver aan modellen is zoveel groter. Wat we in ons boek doen, is de veelheid aan modellen die er zijn, beschrijven. Het is in die zin een inspiratieboek. Heel veel processen lenen zich voor modellen die zelden worden gebruikt.'
Voor wie één probleem heeft, is een van de modellen misschien voldoende. Maar moet je een bouwval opknappen, dan moet je misschien wel de hele trukendoos aan modellen opengooien.
Horizontaal denken
De auteurs hebben het boek niet primair voor procesmanagers geschreven, hoewel dat natuurlijk een belangrijke doelgroep is. Ook ‘gewone' managers zijn een beoogde doelgroep. Managers moeten steeds vaker niet alleen verticaal leidinggeven (aan afdelingen), maar ook horizontaal denken: in processen. De hedendaagse manager zal procesmanagement moeten snappen. En doet hij dat, dan zal hij ook veel eerder met collega's in andere delen van de organisatie in aanraking komen. Om in de metafoor te blijven: de elektricien gaat met de cv-installateur praten.
In Het Procesmanagement Modellenboek worden ook puzzelstukjes gebruikt om duidelijk te maken dat alles in elkaar moet haken. Er zijn verschillende processen/onderdelen, maar uiteindelijk is het één groot geheel. Procesmanagement moet niet in de stafhoek blijven hangen of alleen voorbehouden zijn aan kwaliteits- of procesmanagers.
Vanaf maart 2013 vindt wederom de collegereeks Management van processen op Nyenrode plaats.