De kracht van Visuele Meetings
Eind vorig jaar verscheen de Nederlandse vertaling van het boek Visual Meetings van David Sibbet van The Grove. Patrick van der Pijl was initiatiefnemer van deze vertaling en vulde het boek aan met Nederlandse cases. Tijdens de workshop Visuele Meetings die wij op 7 juni a.s. organiseren i.s.m Patrick van der Pijl leer je zelf aan de slag te gaan met visualisatie technieken.
Patrick volgde zelf een workshop bij David Sibbet. Hij was zo enthousiast dat hij ‘grafisch faciliteren' een belangrijke rol gaf in zijn aanpak in businessmodel-strategieprojecten. Inmiddels heeft hij het voor ruim 100 verschillende projecten toegepast. ‘Het is zo'n krachtig stuk gereedschap! Eindelijk een nieuw gereedschap op groepen te faciliteren, weg met PowerPoint en Keynote!'
Stel je voor dat meetings echt leuk én productief zouden zijn…
Zou je al je meetings op een betere manier willen leiden? Zou je niet alleen heel productief willen zijn, maar ook veel plezier willen hebben tijdens het proces? Meetings hebben vaak een slechte reputatie, maar het houden van effectieve meetings is mogelijk! Daarvoor is een aantal zeer krachtige tools beschikbaar, die met visualisatie samenhangen.
Krachtige tools voor visuele meetings
De meest krachtige tool is je natuurlijke vermogen om te tekenen. In het boek en tijdens de workshop leer je hoe gemakkelijk het is om deze natuurlijke manier van communiceren naar papier te vertalen en misschien naar tablet-pc's. Je hoeft alleen een paar trucjes te leren over hoe je markeerstiften vasthoudt en lijnen ‘uitwerpt'. De tweede reeks krachtige tools zijn post-its en andere interactieve media. Je gaat werken met kleine brokjes informatie die steeds opnieuw gecombineerd kunnen worden en zo mogelijke storyboards creeëren. De derde reeks tools is idea-mapping: het gebruik van visuele metaforen opgenomen in grafische templates en werksheets waarmee groepen visueel kunnen denken.
De kracht van visuele meetings zit ‘m in drie dingen:
1. Participatie: de betrokkenheid in meetings schiet omhoog doordat wat gezegd wordt direct wordt vastgelegd op een interactieve, grafische manier
2. Denken in totaalplaatjes (big picture denken): groepen worden veel slimmer doordat ze in ‘big-picture'-formats kunnen denken die vergelijking, het ontdekken van patronen en idea mapping mogelijk maken
3. Groepsgeheugen: het creëren van memorabele media vergroot het groepsgeheugen en de follow-through - de opvolging, voltooiing – enorm