Philip Kotler is zonder twijfel de aardigste onder de managementgoeroes. Hij is innemend, geïnteresseerd en wanneer hij op pad gaat met zijn alpinopet ziet hij eruit als een hele lieve opa. 

Toen ik hem jaren geleden vertelde dat ik Chicago aandeed op mijn vakantie in de Verenigde Staten, nodigde hij mij direct uit voor een lunch op Kellogg University. Naar mijn idee is dat de meest onderschatte business school van de VS. Niet Harvard of Stanford zijn de belangrijkste business schools in de VS volgens Business Week, maar Kellogg. Al zes jaar lang benoemde het prestigieuze blad Kellogg tot Best Business School in the US. Philip Kotler heeft daar voor een belangrijk deel aan bijgedragen. En op Kellogg viel me de status van Kotler op. Hij leek wel een popster. Tijdens de lunch werd hij voortdurend gestoord door studenten die met hem op de foto wilden of die een handtekening in hun marketingboek wilde hebben. Kotler verontschuldigde zich voor het feit dat de privé-lunchroom niet beschikbaar was die dag. 

Philip Kotler is synoniem met marketing. Het boek Marketing Management, inmiddels in de 14e druk, verscheen in 1967. Het boek wordt al generaties lang gebruikt. Het is een wijdverbreid misverstand dat hij de grondlegger is van het concept van de 4 P's. Die zijn bedacht door Jerome McCarthy, maar Philip Kotler heeft het concept gepopulariseerd. Hij wordt gezien als de grootste in het vak marketing, zijn bijnaam is niet voor niets Mister Marketing.

Wij hebben inmiddels vijf keer een seminar met Kotler mogen organiseren. Het eerste seminar (2003) vond niet plaats op Nyenrode, wat doorgaans onze sterke voorkeur heeft, maar in Tilburg. We werkten voor dit seminar samen met TIAS, dat een zekere reputatie geniet op het gebied van marketing. De locatie was de niet al te spannende aula van de Universiteit van Tilburg. Philip Kotler maakte zich niet druk over de zaal. Hij is een professional en kan overal werken. Na het seminar maakte hij wel een opmerking over de plaats Tilburg. We hadden er twee-en-een half uur over gedaan om Tilburg te bereiken en met de terugweg waren we ook twee uur bezig. Dat was toch iets te gortig.

Philip Kotler verblijft altijd in Amsterdam. Hij is dol op die stad. En dan met name op de musea en de Spiegelstraat. Hij vindt het heerlijk om langs de antiekwinkels en galeries te struinen en een hotel in de buurt van Spiegelstraat is een voorwaarde voor zijn verblijf.

De andere Kotler-seminars vonden wel plaats op Nyenrode. In 2007 ontving hij zelfs een eredoctoraat van Nyenrode (waar ik alumnus van mag zijn). In 2009 had hij zijn camera bij zich en vroeg hij een voorbijganger of hij een foto mocht maken van ons bij het kasteel. Dat is tekenend voor Kotler. Hij vroeg niet of ik een foto van hem wilde maken, maar hij wilde graag met de ‘sponsor in the Netherlands' op de foto voor het kasteel.  

Na afloop van de buitengewoon gezellige receptie na de eredoctoraat-plechtigheid, bracht ik hem naar zijn hotel in Amsterdam. Op de A2, ter hoogte van de molen tussen Breukelen en Vinkeveen, kregen we een lekke band. Heel gênant. Nog nooit een lekke band gehad en uitgerekend met Philip Kotler …. Uiteindelijk heeft iemand van Vinyard catering (met dank!) Kotler alsnog naar zijn hotel gebracht. Philip Kotler heeft geen spatjes. Hij hoeft geen aparte ruimte waarin hij zich kan terugtrekken (bij Stephen Covey en Michael Porter een belangrijke voorwaarde!), maar beweegt zich graag tussen de deelnemers in de pauze. Hij wil weten wat ze ervan vinden. En wat hij hoort (en leert), neemt hij vervolgens weer mee in het seminar.

Philip Kotler is inmiddels 80 jaar oud. Het seminar in november wordt het laatste seminar dat wij met hem mogen organiseren. We maken er een mooi ‘tribute' van. 

Philip Kotler verzorgt op 8 november 2012 een ééndaags seminar voor Focus (met een aantal gastsprekers).