Zeven tips om uw doelen te bereiken
Zit u ook vol met plannen en ideeën maar komen ze niet altijd uit de verf? Met deze zeven tips bereikt u uw doelen wél.
1. Bepaal wàt uw doel is
Wie wat wil bereiken, moet goed weten wát hij wil bereiken. Roepen dat het allemaal anders moet, is op z'n tijd best leuk (zeker op de vrijdagmiddagborrel) maar het brengt u nergens. Moeten de verkoopcijfers omhoog? Bedenk dan voor welke producten en binnen welke termijn. Wilt u meer bezoekers op de website? Stel eerst vast waarom u dat wilt. Meer online verkopen of advertentie-inkomsten genereren kan bijvoorbeeld ook door de huidige bezoekers langer vast te houden. Wilt u duurzamer gaan ondernemen? Ga (eerlijk!) na of dit te maken heeft met een diepe persoonlijke overtuiging of het vage gevoel dat u nou eenmaal mee moet met de trend. Dit bepaalt uw motivatie en de vervolgstappen die u zet.
2. Wees realistisch
Ambitie is mooi en papier is geduldig, maar doelen die niet haalbaar zijn werken alleen maar demotiverend, vooral voor uw medewerkers. Ga, voordat u iets breed communiceert, nauwkeurig na of uw plan realistisch is. Is dit al eerder geprobeerd? Waar liep het op stuk? Hoe kan het anders? Vraag specialisten op deelgebieden om mee te denken en mee te rekenen. Zo komt u niet alleen beter beslagen ten ijs, u creëert ook meer draagvlak. Leg de lat niet te hoog. U bereikt meer met een doelstelling die haalbaar is (en uitnodigt om verder te groeien) dan een ideaal waarvan uw medewerkers vooraf al denken dat ze het nooit zullen bereiken.
3. Focus!
In een ideale wereld kunt u al uw tijd in nieuwe plannen steken. De werkelijkheid is anders. Uw aandacht wordt voortdurend opgeëist door overleg, lopende zaken en de nodige brandjes die geblust moeten worden. De tijd die u werkelijk kunt gebruiken voor een nieuw project is beperkt. Pas dus op dat uw aandacht niet versnippert en kies één concrete doelstelling tegelijk. Dat vergroot de kans dat u die ook bereikt. Bovendien weten uw medewerkers beter waar ze aan toe zijn, en werkt het ook voor hen motiverender om projecten ná elkaar af te werken in plaats van tegelijk.
4. Maak een stappenplan
Wanneer u weet wat uw doel precies is, een realistische doelstelling heeft geformuleerd en zaken van minder belang op zij heeft geschoven, is het tijd om een plan te maken. Veel managers hebben wel ongeveer in hun hoofd hoe ze hun doel willen bereiken, maar schrijven dat niet op. Doe dat wel. Schrijven dwingt u om concreet te worden. Zet stap voor stap op papier wat er moet gebeuren, welke deeltaken er zijn en wie die binnen welk tijdsbestek moet uitvoeren. Als u een personal assistent of een ervaren secretaresse heeft kan die een deel van de uitwerking van het plan overnemen en kritisch met u meedenken. Als het om de uitvoering gaat, kan een secretaresses vaak praktische valkuilen blootleggen waar u zelf niet aan had gedacht.
5. Spring van subdoel naar subdoel
Het voordeel van werken in stappen, is dat u subdoelen kunt vaststellen en die kunt meten. Daarmee houdt u de voortgang in de gaten én de motivatie hoog. Een verkoopdoelstelling voor het eind van het jaar is minder prikkelend dat een doel voor het einde van de maand. Subdoelen dwingen u ook om dagelijks bezig te blijven met het werken naar het gewenste eindresultaat. Bovendien biedt het de gelegenheid om bij elke behaalde stap een klein feestje te vieren, wat de motivatie weer ten goede komt.
6. Hou het leuk
Wat begon als een leuk plan kan halverwege de rit uitmonden in een zware last. We worden moedeloos van alles wat nog moet gebeuren en zijn vergeten waarom we ooit aan dit project begonnen. Als uzelf of uw medewerkers de inspiratie even kwijt zijn, ga dan terug naar het oorspronkelijke plan en schrijf op (mail rond) wat er tot nu toe is verbeterd. Spreek uit wat er allemaal goed gaat. Misschien is het nodig om tijdelijk vaart te minderen, en harde werkers (inclusief uzelf) te belonen en even rust te gunnen.
7. Wees flexibel
Ook met het meest realistische en doordachte plan kunt u geconfronteerd worden met tegenslagen. Kleine problemen zijn vaak op te lossen door er wat geld tegenaan te gooien. Als u in tijdnood komt bij de voorbereiding van een belangrijke beurs, ga dan niet met de hele afdeling tot middernacht folders vouwen en samples inpakken maar huur een uitzendkracht. Kost wat, maar spaart uw medewerkers.
Grote problemen zijn lastiger maar leiden vaak tot nieuwe (betere) ideeën. Geen enkel groot bedrijf of topondernemer heeft alleen maar succes gekend. Als u werkelijk helemaal vastzit met uw project, laat het dan een paar dagen los. Grote kans dat daarna spontaan een oplossing in u opborrelt. Als dat niet gebeurt, leg de kwestie dan eens voor aan een bevriende manager of ondernemer uit een ander bedrijf in een andere branche. Een frisse blik doet wonderen.