Leiders zijn als batterijen. Waar de ene zijn power al snel verliest, blijft de ander onvermoeid doortrommelen. Dat verschil is te verklaren. Hoe u een leven lang succesvol blijft.

Terry Bacon is als professor verbonden aan het Korn/Ferry Institute in de Verenigde Staten en schreef meerdere boeken over management. In zijn nieuwste boek Elements of Power beschrijft hij de macht van leiders. Of beter gezegd: het afbrokkelen daarvan. Volgens Bacon hebben leiders elf specifieke machtskenmerken die ze ontlenen aan persoonlijke eigenschappen of aan de positie die ze bekleden. Die macht vergelijkt de professor met een batterij. Een bron die zonder op te laden na verloop van tijd aan kracht en invloed verliest. Daardoor is hij minder goed in staat om mensen te motiveren, inspireren en in beweging te krijgen. Vijf van deze leiderschapskrachtbronnen en hoe ze afbrokkelen:

1. Knowledge power
Dit is het hele pakket aan kennis, talenten, vaardigheden en prestaties die u in de loop van de tijd hebt opgebouwd. Het geeft aan wat u kunt en wat u weet. Leiders die op kennisniveau hoog scoren zijn volgens Bacon zeker drie keer invloedrijker dan hun collega's die weinig oog hebben voor deze tak van management. 
Oppassen!... Als u denkt op elke willekeurige vraag een antwoord te hebben. ‘Ik heb geen idee', komt simpelweg niet in uw vocabulaire voor. U bent immers een wandelende encyclopedie die alles al eens heeft meegemaakt. Deze arrrogantie zorgt ervoor dat u steeds minder goed op de hoogte bent van wat er zich werkelijk afspeelt op de werkvloer.

2. Expressiveness power
Als zij spreken, dan zwijgen anderen. De eloquentie druipt er vanaf wanneer zij op de bühne staan en de zaal in vervoering brengen met hun inspirerend betoog. Leiders voor wie communiceren een tweede natuur is, zijn beter in staat dan wie dan ook om grote groepen mensen achter zich te krijgen. Ronald Reagan, alias The Great Communicator, was zo iemand. Barack Obama mogen we die gave eveneens toedichten. 
Oppassen!... Als u denkt elk probleem te kunnen oplossen met een waterval aan mooie woorden en leuke anekdotes. Het praten slaat door. Of liever gezegd: u praat gewoon te veel. En alsof dat nog niet alles is, gebruikt u ook nog eens te pas en te onpas een paar stopwoordjes waarover op de werkvloer al diverse grappen de ronde doen. 

3. Reputation Power
Hierbij gaat het om de manier waarop anderen naar een leider kijken, zowel intern als extern. Reputatie kan mensen maken en breken. Topmanagers die het beeld van zichzelf goed weten te managen, blijken het dan ook opmerkelijk lang vol te houden op hun post. Het mag geen verrassing heten als we zeggen dat dit onderdeel vooral voor politici van het grootste belang is. 
Oppassen!... Als u zich niet aanpast aan de veranderde sociale normen van de maatschappij. De tijd staat nu eenmaal niet stil. Dat wat vandaag wordt geaccepteerd, kan morgen not done zijn. Als u vervolgens weigert om voor een bepaalde actie de verantwoordelijkheid te nemen, dan kan het met uw reputatie snel bergafwaarts gaan. 

4. Attraction power
Deze krachtbron stelt leiders in staat om mensen aan zich te binden. Hoe dan? Gewoon, door aardig gevonden te worden. Pleasen is hier dan ook de magische term. De leider hoeft niet eens op een knopje te drukken om zijn charisma te activeren, dat gaat vanzelf. Het is een combinatie van wijsheid, zelfverzekerdheid, ervaringen uit het verleden en gedeelden waarden die zorgt dat anderen zich bij hem op zijn gemak voelen. Wie op dit vlak hoge scores bereikt, kan zijn effectieve invloed als leider met gemak verdrievoudigen, zegt Bacon. 
Oppassen!... Als uw recept van zelfverzekerdheid naar arrrogantie gaat smaken. U denkt dat het allemaal vanzelf gaat en besteedt daarom steeds minder tijd aan uw voorkomen. Lees: ongekamde haren en verkeerde kledingkeuze. Daarnaast gaat u steeds roekelozer om met de persoonlijke behoeftes van mensen. Ze zullen u immers toch wel volgen, dat hebben ze toch altijd gedaan? 

5. Willpower
Wilskracht is het verlangen om machtig te zijn, gecombineerd met de moed om te handelen als het moment daarom vraagt. Noem het personal force, de ferme wil om iets te doen waar anderen alleen maar over dromen en praten. Deze laag van leiderschap staat vaak in de belangstelling. Hoe vaak klinkt in de maatschappij immers niet de roep om daadkrachtige leiders?
Oppassen!... Als u de moed in de schoenen laat zakken na een (zoveelste) teleurstelling. Hierdoor sluipt er onbewust angst in het hoofd waardoor u het steeds moeilijker vindt om nog een stap voorwaarts te zetten. Het verhaal gaat dat F. Scot Fitzgerald meer dan tweehonderd keer nee moest aanhoren voordat hij zijn eerste verhaal verkocht. Hij plakte al die afwijsbriefjes in de badkamer. In plaats van zich hierdoor uit het veld te laten slaan, gaf dit hem juist de kracht om te blijven proberen. Scot Fitzgerald groeide uiteindelijk uit tot een van de grootste Amerikaanse schrijvers van de twintigste eeuw.