Verslag: Betekenis geven aan verandering
Dinsdag 5 april vond de Praktijkdag verandermanagement plaats bij Nyenrode Business Universiteit. De dag stond in het teken van ‘Betekenis geven aan verandering'. Hoe voert u veranderingen nu echt succesvol in? Tegen welke blokkades loopt u aan, waar ligt u ´s nachts wakker van en wat zijn de mooiste hoera-momenten? KPN, Schoenfabriek van Bommel, Olijslager Verf en de KLM deelden hun verander-ervaringen. En daarnaast sprak Jeroen Smit (auteur van Het drama Ahold en De Prooi) over de managementfouten die gemaakt zijn bij de ABN AMRO. Ego's blijken een groot probleem te zijn in het managementwereldje. Een inspirerende dag.
Ego's en dilemma's
Een kandidaat bij het tv-programma ‘Deal or no Deal' kan kiezen uit vier resterende koffers: drie bevatten een laag bedrag, maar in één koffer zit een ton. Kiest hij het bod van de bank van €15.000,- of kiest hij één van de koffers met 25% kans op een ton? De meerderheid van de mannelijke kandidaten zal denken: 'Vanavond ben ik op tv en ik ben geen mietje, ik speel door!' Met dit o.a. dit voorbeeld gaf Jeroen Smit een kijkje in de wereld van topmanagers met te grote ego's. Ze verliezen hun kijk op de realiteit door teveel nadruk op rationele analyses en gebrek hebben aan tegenspraak.
Case: Schoenfabriek van Bommel
Diverse sprekers benadrukten de noodzaak van een inspirerend verhaal om meer betekenis te geven aan een veranderproces. Reinier van Bommel sprak over het uitdragen van de identiteit van het schoenenmerk. Hij gaf betekenis door het verleden van het vakmanschap te koesteren, te waarderen en uit te dragen. Daarnaast durft Van Bommel anders te zijn. In januari kreeg schoenenlijn Floris van Bommel een billboard aangeboden door Interbest met als enige voorwaarde: doe iets cools. En dat deden ze. Onlangs is er een filmpje op YouTube geplaatst waarin Floris van Bommel aan zijn vader het grote billboard laat zien langs de ring van Amsterdam met de tekst: 'reclame op een paal (hi hi) Floris'.
Klantgerichtheid en proactiviteit
In het tweede gedeelte van het programma kwamen drie andere vooraanstaande managers aan het woord. Hans van den Berg, algemeen directeur van verfgroothandel Olijslager, benadrukte de kracht van het nemen van kleine stapjes en het in gesprek blijven met collega's. Door de dialoog aan te gaan en door het bedrijfsverhaal levendig te houden, ontstaat besef over de missie en de visie: 'Klantgerichtheid en proactiviteit kan je niet in een handboek zetten. Een mooi voorbeeld is een dame die bij ons binnenkwam met de vraag waar ze de Kwikfit kon vinden om haar band te verwisselen. De verkoopmedewerker, die het op dat moment even niet druk had, heeft toen haar band verwisseld. Zoiets kun je niet in een handboek zetten, maar het past wel prima binnen onze rode draad met betrekking tot klantgerichtheid.'
KLM en Air-France
Wim Kooijman, Executive VP bij KLM sloot de dag af met een prachtig sprookje over een zwaan die leert fladderen van een vlinder. Deze zwaan staat als metafoor voor KLM. Lees hier het verhaal. De zwaan leerde fladderen door van de hak op de tak te springen, rommelig te zijn, nooit iets zeker te willen weten, maar door ook nooit iets over te slaan. Toen de vlinder hem opeens een duw gaf, sprong hij op en fladderde hij rond, totdat hij op de grond viel. ‘Au,' zei hij. Maar hij lachte. ‘Zie je wel!' zei de vlinder. ‘Nu kun je misschien nooit meer over de horizon verdwijnen of boven de wolken opstijgen, en ook zul je misschien nooit meer urenlang kunnen doorvliegen. Maar je kunt fladderen!'