Van controle naar vertrouwen = Van management naar (nieuw) leiderschap.

Door: Koos Groenewoud

Terug naar de basis
3 jaar geleden besloot ik de (Focus Conferences) leergang Authentiek Leiderschap op de Nyenrode Business Universiteit te volgen. Dat was het feest der (h)erkenning. Daarna volgde ik de colleges van John Kotter en Marshall Goldsmith. Bij het college van John Kotter dacht ik dat het alleen zou gaan over de stappen in verandermanagement. Ja, daar had hij het wel even over. Voor de rest had hij het over mensen, leiderschap en empowerment. Kippenvel. Marshall Goldsmith zegt ook de juiste dingen. We moeten terug naar de basis. Hoe ga je met elkaar om? Hoe ben je in staat je club te motiveren, je team te betrekken, binden en boeien, het ziekteverzuim laag te houden en het verloop te beperken? Het blijkt dat het niet gaat om Processen, Procedures, Programma's, Projecten, dashboards, benchmarks et cetera, maar om MENSEN. 

Leiderschap bij de mens
Het gaat om respect, vertrouwen, waardering. Ik heb wel eens gezegd dat mensen gemakkelijk drieduizend Euro cursusgeld – voor managementtrainingen – in hun zak konden houden als ze zich maar vasthielden aan het principe: ‘Wat u niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.' Ik ben sinds negen jaar betrokken bij Servant Leadership en constateer dat het ook anders kan. De principes van Robert Greenleaf doen steeds meer opgang. Tot mijn grote plezier is inmiddels ook bewezen (door Dr. Inge Nuijten) dat dit een leiderschapstijl is waarbij je het beste uit mensen haalt en bijdraagt tot het succes van je organisatie. Mijn advies is dan ook: breng leiderschap terug waar het hoort, namelijk bij de mens en de zorgvuldige omgang met elkaar. Stop tijd in de ideeën van Greenleaf, Goldsmith (en Gunnarsson) en je zult zien dat het beter is voor jezelf, je resultaat en de wereld om je heen (People, Planet Profit).

Als je kijkt naar de ontwikkeling van Het Nieuwe Werken, en de toenemende belangstelling voor MVO, ziet dat er steeds meer interesse is in (Dienend en Authentiek) Leiderschap, de verspreiding van de Leaders Code, het verschijnen van het magazine Nieuw Leiders- voor waardenvolle leiders en je verdiept je in het handvest Nieuw Leiderschap dan constateer je dat er geen sprake is van een hype, maar van een – onomkeerbare – TREND.

Tot slot: Ondergetekende is er van overtuigd dat de woorden; sorry, bedankt, help (mij of kan ik iets voor jou doen) en een compliment voor je team van groot belang zijn. Als we onze managementstijl niet aanpassen, raken we mensen kwijt of kunnen we ze zelfs niet meer krijgen. 

Koos Groenewoud