Vijf generaties op de werkvloer

Benut de kracht van elke generatie

Momenteel zijn er vijf generaties op de werkvloer. Dat is goed nieuws, want elke generatie brengt iets goeds, maar hoe haal je het beste uit al die generaties samen?

Een goede samenwerking tussen jonge en ervaren collega’s is belangrijker dan ooit vanwege de krapte op de arbeidsmarkt maar ook omdat de wereld steeds sneller verandert. Om bij te blijven heb je jonge en ervaren collega’s nodig die samenwerken vanuit ieders kracht.

De Grote Generatieshow is een educatief en interactief bedrijfstheaterprogramma rondom generatiemanagement met een acteur uit elke generatie. Op basis van improvisatie, regietheater, stellingen en spellen leert het publiek beter samen te werken door de kracht van elke generatie te benutten. De show creëert nieuwsgierigheid, begrip en respect voor de diverse achtergronden en leidt je naar energiek en innovatief samenwerken. Zo benut je de kracht van elke generatie!

  • Generaties: welke zijn er en waarom is het interessant?

  • De kracht en valkuilen van elke generatie

  • Waarom je iedereen nodig hebt!

  • Over energiegevers en energievreters

  • Energiek samen werken

  • Sturen op meer werkenergie voor iedereen!

College door dr. Jos Ahlers over 'Leidinggeven aan GenZ'

Generatie Z’ers zijn pragmatische oplossers die weinig oog hebben voor hiërarchische structuren waar de generaties voor hen gebruik van maken. Zo schrijven de auteurs: ‘Het oude werkethos “hard werken, doen wat de baas zegt, zelf je mond houden en loyaal blijven aan je bedrijf” is hun onbekend en wordt als irrelevant gezien. Deze generatie is niet loyaal aan de piramide waarin ze per ongeluk terecht zijn gekomen, maar aan zichzelf en aan hun eigen netwerken. Kom bij een Z’er dan ook niet aan met een vast contract, een opleidingstraject en carrière maken met aan het eind een mooie positie in een bedrijf. Dat is ouderwets denken. Ze volgen meerdere carrières, vaak tegelijkertijd.

De kennis die je hier opdoet is cruciaal in de 'War for talent'!

  • Over binden en boeien van generatie Z

GenZ en de vierde industriële revolutie
Jos Ahlers & Rene Boenders

Het is 2 voor 12! Kom nu in actie...

Niemand kan de toekomst tegenhouden, maar je kunt nu alles vooraf bezien en dat is beter dan 'achteraf bekeken'. Gen Z (geboren tussen 1995 en 2012) verlangt naar verandering en stroomt nu de werkvloer op. Zij gaan stap voor stap de maatschappij overnemen en vormgeven. Maar hoe denken ze over de wereld? Hoe kijken ze naar voorgaande generaties? Welke keuzes gaan ze maken? Hoe maak je contact met ze? En hoe gaat Generatie Alpha straks worden?

Jos Ahlers en René Boender schrijven in dit alweer 3de spraakmakende boek over deze niet te stuiten netwerkgeneratie. Op basis van uitgebreid onderzoek wagen zij zich aan een serie voorspellingen over het gedrag van deze jonge digitale generatie. Een generatie die altijd en overal online is. Voor wie socials geen ontdekking zijn, maar een noodzakelijkheid.

Wat zijn hiervan de consequenties op maatschappelijk gebied? Op het gebied van marketing? Of sport? Gen Z is een boek dat midden in het leven staat. Het is voor iedereen die Gen Z beter wil leren kennen. En wil begrijpen hoe je met moreel verantwoord handelen deze generatie kunt inspireren. Op naar een leukere wereld!

Nieuwe generaties in vergrijzende organisaties
Aart Bontekoning

Organisaties hebben evolutionaire en verfrissende invloed van nieuwe generaties nodig om sociaal, economisch en ecologisch gezond te blijven. Dat beseffen ze vaak wel, maar weten niet wat ze daaraan kunnen doen. Dit boek laat verrassende mogelijkheden zien. Alle generaties zijn er bij betrokken.

De auteur stelt dat oplossingen voor systeemcrisissen over de grens van de bestaande cultuur liggen. Nieuwe generaties bewegen zich op natuurlijke wijze daar naar toe. De inhoud is gebaseerd op meer dan 20 jaar wetenschappelijk onderzoek naar de invloed van opvolgende generaties op de eigentijdse ontwikkeling van organisaties.

Dit seminar bestaat uit theater en college (zie ook programma). Het seminar maakt onderdeel uit van de collegereeks Psychologie voor Managers, maar je kunt je ook los voor dit seminar inschrijven.

12.30 Registratie

13.00 Start

19.00 Einde

(inclusief dinerbreak).

Na afloop heb je gegeten en rijd je vol inspiratie, filevrij naar huis. Je houdt nog een mooie avond over!